Wetenschap en techniek

Kijk hieronder voor meer informatie! 

 

 

Onderzoekscyclus

Een deel van onze studenten is aan de slag gegaan met de noden van enkele scholen op het vlak van wetenschappen en techniek. Bij sommige scholen was er nood aan uitbreiding, bij andere stond wetenschappen en techniek nog in de kinderschoenen. Vanuit deze beginsituatie zijn de studenten begonnen aan hun onderzoek en hebben ze enkele projecten opgesteld, zoals proefjes aan zee, een educatieve moestuin ontwerpen of evalueren van wetenschap en techniek.

 

 


 

Evaluatie

Enkele studenten hebben een project uitgewerkt om wetenschap en techniek in de basisschool te evalueren. Uit literatuuronderzoek en onderzoek in de lagere school is gebleken dat peerevaluatie, observatielijsten en kijkwijzers de optimale manieren zijn om wetenschap en techniek te evalueren.


 

Proefjes aan zee

Hoe kan je wetenschap en techniek integreren in zeeklassen? Welke proefjes komen aan zee optimaal tot hun recht? Eén van de activiteiten die de studenten uitwerkten, was een opdracht rond schelpdieren.


 

Educatieve moestuin

Eén van de groepjes kreeg als opdracht om een bestaande moestuin om te bouwen naar een educatieve variant. Hierin wordt opnieuw wetenschap en techniek toegepast om de activiteiten in de moestuin functioneler te maken.


 

Proefjes

Na onderzoek worden deze projecten in de praktijk uitgevoerd. De studenten werken samen met hun school om de leerkrachten te ondersteunen, zodat zij deze projecten zowel nu als later kunnen uitvoeren.