Meertaal Vorselaar Broechem

Wiskunde en taal hangen nauw met elkaar samen. Leerlingen moeten begrijpen wat er gevraagd wordt om oefeningen te kunnen oplossen. Hiervoor is een degelijke basis van rekentaal noodzakelijk. Wanneer ze de deze niet beheersen, wordt rekenen moeilijk. Een leerling die de inhoudelijke kennis wel bezit maar het woord ‘vermeerder’ niet kent, zal een oefening hierover niet kunnen oplossen. De kennis van deze rekentaal vormt de springplank naar schools succes. Het verwerven van rekentaal is datgene waar de anderstalige nieuwkomers van De Springplank te Broechem tegenaan botsen. Daarom onderzochten we hoe we anderstalige nieuwkomers kunnen ondersteunen op het vlak van rekentaal. We onderzochten in literatuur hoe leerlingen rekentaal het best verwerven. Hieruit namen we enkele zaken mee. Een duidelijke context aanbieden is cruciaal, deze activeert de nodige taal en voorkennis en laat leerlingen actief aan de slag gaan met concreet materiaal. Het ervaren en handelen zorgt ervoor dat de begrippen verinnerlijkt worden. Tot slot is het belangrijk taalsteun te bieden en te zorgen voor voldoende interactie. Om de ondersteuningsbehoeften van anderstalige nieuwkomers nauwkeuriger in kaart te brengen, namen we een test af die peilde naar de kennis van rekentaal. Op basis van de bevindingen uit het literatuuronderzoek ontwikkelden we spelmaterialen, aansluitend bij de leerlijn die we opstelden. Via deze materialen speelden we in op de ondersteuningsbehoeften van elke leerling en hielpen we hen de rekentaal te verwerven. Hierna namen we een tweede test af om te kijken of er een evolutie was. Uit deze eindtest kunnen we concluderen dat de uitgewerkte spelmaterialen voor een stijging van het leerrendement zorgen op het vlak van rekentaal bij anderstalige nieuwkomers. Leerlingen verwerven rekentaal best op een concrete, actieve en contextrijke manier, waarbij er ruimte is voor interactie en er taalsteun wordt geboden.

 

Download
1617 MeerTAAL V1 Broechem.pdf
Adobe Acrobat document 86.7 KB
Download
Samenvatting OZP - MeerTAAL Broechem.pdf
Adobe Acrobat document 36.1 KB
Download
definitief spelfiches (1).pdf
Adobe Acrobat document 1.4 MB